Iedereen heeft wel eens zo’n moment waarop de dagelijkse routine plotseling in de war raakt. Voor Bob Goulooze was vuilophaaldag altijd een vanzelfsprekendheid.
Maar op deze bewuste dag verliep alles anders. Bob was verantwoordelijk voor het buitenzetten van de vuilcontainers in zijn straat. Normaal gesproken zette hij de bakken op tijd aan de weg, zodat de vuilophalers hun werk konden doen. Maar die dag lag Bob in het ziekenhuis en had hij wel wat anders aan zijn hoofd dan de vuilnis. Om negen uur 's ochtends appte zijn vrouw, helemaal in de war. Ze had ook niet aan de vuilnis gedacht en nu waren de vuilnismannen al begonnen met het legen van de bakken in hun straat.
Ze appte Bob, die haar adviseerde om even de gemeente te bellen.
Met enige twijfel pakte ze de telefoon. "Zou het wel zin hebben?" dacht ze. Maar het telefoontje werd direct vriendelijk beantwoord door een medewerkster van de gemeente. “Geen probleem, mevrouw,” kreeg ze te horen.
Zet de bak maar neer. Ik geef de vuilophalers door dat ze later nog even langskomen.
Het leek bijna te mooi om waar te zijn. De gemeente schakelde snel en effectief, en de vuilophalers waren bereid een extra stap te zetten voor hun inwoners.
Net voordat het bezoekuur in het ziekenhuis begon, zag Bobs vrouw tot haar opluchting de vuilniswagen terugkeren. Ze legde uit wat er was gebeurd en de mannen waren al op de hoogte.
Geen zorgen, we hebben het doorgekregen van de gemeente. We regelen het.
.... zeiden ze met een glimlach. Met een paar soepele bewegingen leegden ze de bak en verzekerden haar dat alles in orde zou komen. Bob kreeg het nieuws toen hij nog in het ziekenhuis lag en kon niets anders dan glimlachen. "Dit is precies waarom ik zo van Voorschoten hou," dacht hij. "Mensen die zich niet verstoppen achter regels, maar juist helpen waar ze kunnen."
De volgende dag, terug van het ziekenhuis, zag Bob de keurig geleegde container. Dit simpele, maar persoonlijke gebaar bleef hem bij. Het verhaal toont precies waar Voorschoten voor staat: mensen die luisteren, actie ondernemen en altijd bereid zijn net dat beetje extra te doen.
De Voorschotense vuilophalers laten zien dat service meer is dan een taak uitvoeren. Het is meedenken, begrip tonen en flexibel zijn. Echte serviceverleners met een hart voor de mensen.
Inspirerende verhalen over zaken waar een kleine gemeente groot in kan zijn.